Rabu, 18 Ogos 2010

Pengurusan etika yang baik

Secara umumnya ciri-ciri dan pengurusan etika yang baik dapat disenaraikan seperti dibawah:

1.Amanah
~menggunakan masa dengan efisien dan efektif.
~Membelanjakan harta awam mengikut peraturan yang ditetapakan.
~Tidak melakukan penipuan,penyelewengan dan rasuah.
~Menyiapkan kerja dalam tempoh yang ditetapkan.
~Tidak melakukan kerja-kerja peribadi dengan berselindung di sebalik kerja-kerja rasmi.

2.Bersih
~Mengawalkan sikap saling membantu dengan rakan-rakan sekerja.
~Memelihara rupa diri dengan pakaian yang kemas ke pejabat.
~Menggunakan tutur kata denga teratur dan bersopan santun.
~Menjauhkan diri dari sebarang perlakuan yang keji,seperti pecah amanah dan penipuan.

3.Berdedikasi
~Melaksanakan kerja tanpa mengharapkan upahan tambahan,ganjaran dan puji-pujian.
~Melaksanakan setiap tugasan dengan cepat,berkesan dan berkualiti.
~Bersedia menerima nasihat,teguran dan tunjuk ajar.

4.Berdisiplin
~Patuh dan taat kepada peraturan dan arahan.
~Berpegang teguh dalam ajaran agama.
~Sentiasa menjaga imej dan maruah diri dan pejabat.
~Menghasilkan kerja yang cemerlang.

5.Bertanggungjawab
~Melaksanakan kerja dengan bersungguh-sungguh dan sempurna.
~Merasa bersalah apabila tidak disempurnakan tugas yang dipikul mengikut tahap piawaian.
~Menjaga maruah agama dan negara.

6.Bersopan-santun
~Menerima kunjingan pelanggan dengan mesra.
~Memberi perkhidmatan dengan cepat dan tepat.
~Melafazkan ucapan yang membuatkan pelanggan merasa dirinya dihargai.

7.Syura (permesyuaratan)
~Mengkaji kedudukan semasa melaksanakan projek.
~Mengenal pasti masalah yang dihadapi.
~Mengambil tindakan bagi mengelakan tunggakan kerja.
~Menentukan tindakan penyelesaian.

8.Adil
~Memilih permohonan yang benar-benar layak dan berkebolehan bagi sesuatu jawatan.
~Mengesahkan jawatan kakitangan yang layak dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
~Mengetahui dengan jelas tugas-tugas yang dilaksanakan oleh kakitangan bawahan sebelum membuat penilaian prestasi.

9.Berintegeriti
~Mengutamakan kepentingan awam lebih dari kepentingan diri.
~Menepat janji dan masa.
~Tidak suka pembaziran.
~Tidak menggunakan kemudahan pejabat bagi urusan peribadi.

10.Berilmu
~memiliki ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam bidang-bidang yang relevan.
~Bertindak dengan berasaskan ilmu bagi mewujudkan keadilan dalam semua aspek kehidupan.
~Berusaha mencari ilmu dan fikiran seperti yang dituntut oleh agama.
~Bersedia mengikut seminar,kursus,perbincangan bagi meningkatkan pengetahuan,kemahiran dan kecekapan.

1 ulasan:

  1. saya mohon izin jadikan tulisan tuan sebagai bahan rujukan tambahan dalam menyiapkan tugasan saya. Terima kasih

    BalasPadam