Ahad, 15 Ogos 2010

Pengenalan Etika

Kemahiran pengurusan yang baik memainkan peranan yang penting dalam sesebuah organisasi.Namun,perkembangan kemahiran pengurusan sahaja tidak mencukupi.Tidak kurang pentingnya penekanan yang seimbang diberikan kepada penerapan dan pengambilan nilai-nilai positif serta beretika.Pengurus-pengurus yang tidak memperaktikan nilai-nilai kerja yang cemerlang,walaupun mereka mahir dalam proses pengurusan,memberikan kesan yang yang merugikan organisasi masing-masing.Justeru itu,setiap pengurus perlu membimbing para pekerjanya bagi mencapai perkhidmatan yang cemerlang dengan berazam bagi meningkatkan mutu kerja mereka secara berkerja dengan penuh tanggungjawab,berusaha mengikis sikap mementingkan diri,berkhidmat dengan penuh kemesraan,berkerjasama membanteras kelemahan dan berpegang kepada ajaran islam.

Selain itu,etika juga adalah sebahagian daripada bidang falsafah yang berkaitan dengan kehidupan yang baik,menjadi orang baik,melakukan perkara yang betul,dapat bergaul dengan orang lain dan memerlukan perkara yang betul dalam hidup.Ia juga dikatakan ilmu yang membincangkan berkenaan teori tingkah laku manusia yang dipandang daripada sudut baik dan buruk yang dapat ditentukan oleh akal manusia.Etika mempunyai tanggungjawab menganalisis,menilai dan mengembangkan norma-norma,kriteria-kriteria moral bagi menyelesaikan masalah-masalah moral.Ia juga adalah teori yang berkaitan dengan tindakan,hujah-hujah dan tujuan yang diarahkan kepada makna sesuatu tindakan.Ia juga dikenali sebagai falsafah moral yang tidak berkaitan dengan fakta ataupun fizikal manusia tetapi sebagai falsafah nilai yang mengambil kira tindakan ataupun tingkah laku.

Selain itu juga,etika bermaksud suatu ukuran dan piawaian yang digunakan bagi membezakan kelakuan seseorang sama ada baik ataupun buruk.Perkataan etika juga berasal daripada perkataan Yunani ethos yang membawa maksud perangai.Dalam perkataan Latin pula,etika etika dikenali sebagai mores yang bermaksud moral ataupun perangai.Ia juga didefinisikan sebagai adat atau kebiasaan.Moral lebih sesuai dengan idea-idea umum bagi diterima pakai dalam tindakan manusia.Persoalan itu mencakupi perbuatan yang baik dan wajar berhubung dengan etika.Manakala etika lebih bersifat teori bagi menyelidik,memikir dan mempertimbangkan perkara yang baik dan buruk.Tegasnya,etika memandang kelakuan dan perbuatan manusia secara universal.Sedangkan moral pula dibentuk oleh etika yang lahir dengan kelahiran manusia.

Manakala Definisi pengurusan pula ialah Pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau entiti untuk tujuan menyeleraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk mencapai sesuatu matlamat. Ia seringnya merangkumi penggunaan sumber-sumber manusia, kewangan, dan teknologi, serta juga sumber alam semula jadi. Pengurusan juga boleh merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan fungsi pengurusan.

24 ulasan:

  1. saya mohon izin jadikan tulisan tuan sebagai bahan rujukan tambahan dalam menyiapkan tugasan saya. Terima kasih

    BalasPadam
  2. Saya ohon izin menjadikan tulisan tuan sebagai rujukan dalam tugasan saya. Terima kasih

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Sy mohon izin menjadikan tulisan tuan sebagai rujukan dalam tugasan saya. tq :)

    BalasPadam
  5. Sy mohon izin menjadikan tulisan tuan sebagai rujukan dalam tugasan saya. tq

    BalasPadam
  6. Sy mohon izin menjadikan tulisan tuan sebagai rujukan dalam tugasan saya. tq

    Balas

    BalasPadam
  7. tq mohon keizinan menjadikan bahan tuan untuk rujukan tugasan saya

    BalasPadam
  8. mohon izin untuk membuat rujukan tuan

    BalasPadam
  9. tq mohon keizinan menjadikan bahan tuan untuk rujukan tugasan saya

    BalasPadam
  10. Izinkan saya jadikan bahan tuan ini rujukan tugasan saya

    BalasPadam
  11. minta gunakan sebagai rujukan yaa

    BalasPadam
  12. Mohon izin untuk dijadikan bahan rujukan untuk tugasan folio saya ya..

    BalasPadam

  13. Mohon izin untuk dijadikan bahan rujukan untuk tugasan folio saya ya..

    BalasPadam
  14. pinjam sat nah...nak buat kerja bentar

    BalasPadam
  15. saya memohon untuk menjadikan penulisan encik sebagai rujukan

    BalasPadam
  16. mohon izin saya jadikan penulisan tuan sebagai rujukan saya ye...

    BalasPadam
  17. salam tuan, saya mahu menggunakan penulisan tuan sebagai rujukan saya, boleh?

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum, izinkan saya menjadikannya sebagai bahan rujukan saya.

    BalasPadam
  19. saya mhn izin saya menjadikan sebagai bhn rujukan saya

    BalasPadam
  20. saya mhn izin saya menjadikan sebagai bhn rujukan saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum, mohon keizinan tuan. Bahan ini saya gunakan untuk dijadikan bahan rujuakan tugasan folio saya

      Padam
  21. asalammualaikum , saya minta izin guna bahan tuan ini sebagai rujukan tugasan saya . terima kasih .

    BalasPadam
  22. SAYA NAK MINTAK IZIN UTK GUNA BAHAN TUAN UTK TUGAS SAYA TERIMA KASIH TUAN

    BalasPadam