Sabtu, 14 Ogos 2010

Prakata.

Sirih berlipat sirih pinang
Sirih dari Pulau Mutiara
Pemanis kata selamat datang
Awal Bismillah pembuka bicara

Bismillahirrahmanirrahim….
Assalamu’alaikum warahmatullah wabarakatuh…

Atas saranan pensyarah maka hari ini saya menciptakan blog saya, sebagai wahana komunikasi bertukar fikiran secara jernih, intelektual dan rasional, atas dasar prinsip saling hormat-menghormati, saya menghasilkan blog pengurusan etika sebagai rujukan umum setiap lapisan masyarakat dan khusus buat insan yang mendalami ilmu berkaitan dengan falsafah dan etika. Melalui blog ini, saya ingin berkongsi pengetahuan, pengalaman dan gagasan, yang berkemungkinan akan bermanfaat untuk menambah wawasan dalam memahami berbagai peristiwa yang terjadi di sekeliling kita.

Pengenalan kepada pengurusan etika ini membincangkan kepada bidang falsafah yang berkaiatan dengan kehidupan yang baik,menjadi orang baik,melakukan perkara yang betul,dapat bergaul dengan orang lain dan memerlukan perkara yang betul dalam hidup.ilmu ini juga membincangkan berkenaan teori tingkah laku manusia yang dipandang daripada sudut baik dan buruk yang dapat ditentukan oleh akal manusia.

Blog ini juga menjelaskan perkara-perkara yang berkaitan dengan pengurusan etika dalam islam dan secara tidak langsung dapat kita memahami bahawa pentingnya etika ini dalam setiap kehidupan.Insya-Allah! Saya cuba memenuhi apa yang kita dapat pelajari dari blog pengurusan etika ini. Walaupun saya bukan orang yang hebat, tetapi tidak salah untuk meniru orang yang hebat dengan mempermudah penyampaian mesej menerusi blog ini.

Di samping itu, saya juga berharap semoga para pembaca dapat mempertingkatkan ketekunan dalam usaha menimba ilmu, terutama untuk mencapai kecemerlangan dalam sudut beretika. Sesungguhnya, ilmu dan pengetahuan akan menjadi perangsang yang sangat berguna dalam hidup sepanjang zaman.


Dari mana hendak ke mana
Tinggi rumput dari padi
Hari mana bulan mana
Dapat kita berjumpa lagi

wassalam.

En.Ridzuan Bin Abdul Saleh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan