Jumaat, 20 Ogos 2010

pengurusan Etika dalam perniagaan

Etika perniagaan perlu ditegaskan bagi membasmi dan memelihara pengurusan perniagaan daripada berlakunya kecurangan dan pelanggaran hak masyarakat.Oleh itu,etika perniagaan diperlukan bagi menjamin semua unsur ini berada dalam keadaan harmoni yang akhirnya memberi keuntungan kepada semua pihak.Secara umumnya,tujuan etika perniagaan adalah memelihara hubungan,mengawal tungkah laku dan mengelak campur tangan luaran.

Masalah etika melanda masyarakat hampir sepanjang zaman dalam setiap aspek kehidupan,termasuklah juga urusan perniagaan.Apa yang sering berlaku di kalangan peniaga adalah sungutan mereka terpaksa memberi sogokan apabila mereka hendak mendaoatkan projek.Juga sering didengar oleh kita,projek yang dilaksanakan itu tidak siap mengikut masa yang ditetapkan,tidak memenuhi spesifikasi-spesifikasi yang dikehendaki dan lain-lain lagi.di samping itu,para pelanggan juga sering ditipu apabila membeli barangan seperti durian,cempedak,tembikai,dan lain-lain.Kerapkali kita dapati barang itu tidak sebaik yang kita inginkan,walaupun semasa kita membeli,kita diberi pelbagai jaminan yang menyakinkan.

Perkara-perkara seperti ini berlaku secara berleluasa,ia dilakukan dengan cara dan perancangan yang teliti sehingga sukar dikesan ataupun dibawa ke mahkamah.justeru,walaupun hukuman berat dijatuhkan,jenayah masih lagi berlaku dengan berleluasa.Dalam keadaan seperti ini,Islam menentukan supaya setiap orang yang hendak melakukan perbuatan perlu mengetahui apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan,sebelum mereka menceburkan diri dalam hal ini.

3 ulasan:

  1. saya mohon izin jadikan tulisan tuan sebagai bahan rujukan tambahan dalam menyiapkan tugasan saya. Terima kasih

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum encik, saya mahu menggunakan penulisan encik sebagai rujukan tambahan dalam tugasan saya. Saya harap encik memberikan keizinan. Terima kasih.

    BalasPadam
  3. asalammualaikum, saya mohon izin bahan tuan ini saya ingin jadikan sebagai bahan rujukan saya , terima kasih .

    BalasPadam